Khamis, 25 Mac 2010

Perbandingan kita dengan cucu-cicit Hitler dalam menangani masalah masyarakat

Saya tertarik dengan laporan AP dalam Utusan Malaysia keluaran Jumaat 19 Mac 2010 yang mengulas komen Censelor Jerman, Angela Merkel dalam menangani skandal seks gereja Katolik. Angela mengingatkan:
"Satu-satunya cara supaya masyarakat boleh menerimanya adalah dengan mengetahui segala yang berlaku"
"Jangan mengambil mudah masalah ini. Kami perlu berbincang tentang isu sensitif ini"
Komen Angela dibuat apabila pihak gereja dan Ketua Pope, Pope Benedict XVI menyepikan diri dari mengulas isu skandal tersebut apabila ia turut melibatkan sekolah lelaki Domspatzen yang dipimpin adik Pope sendiri, Rev. Geog Ratzinger.
Bagaimana pula tindakan kita dalam menangani masalah yang berbangkit masyarakat khususnya dalam menangani 'Ribut dari Qaryah' tempoh hari?
Ada yang menyepikan diri, ada yang takut, ada yang berani bercakap saja tapi tiada tindakan, ada yang mencari hukum dari kitab untuk menghalalkan diri supaya tidak berbuat apa-apa dan ada yang cuba menutup kes dengan membuat laporan polis terhadap gesaan supaya bertanya cerita sebenar dari empunya tubuh sendiri.
Ketika cucu-cicit Hitler telah meninggalkan cara Hitler dan Pope yakni dengan menutup setiap kes yang memalukan negara Jerman dan Kristian, masih adakah anak qaryah Pondok Upeh yang bertindak cara Hitler dan Pope? Bila nak berubah? Baik ke untuk masyarakat sikap sebegini? Tidak boleh ke setiap organisasi masyarakat seperti AJK JKKK, JKKKP, Pemuda Qaryah, AJK Qaryah duduk semeja dan berbincang untuk menyelesaikan setiap masalah masyarakat yang berbangkit secara bulanan?
Rupa-rupanya yang menghalang perpaduan antara kita bukan angkara campur tangan bangsa lain tetapi diri kita sendiri...kita tidak ada daya usaha berani. Kita terikat dengan arahan individu dan organisasi yang berkepentingan diri.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan